گروه تئاتر کوچک - گروه هاي تحقيقاتي براي چاپ كتاب هاي مرجع تئاتر تشكيل شوند...محمود استاد محمد
محمود استاد محمد
گروه هاي تحقيقاتي براي چاپ كتاب هاي مرجع تئاتر تشكيل شوند
محمود استاد محمد نمايشنامه نويسي را مساله حياتي در تئاتر دانست و از بيتوجهي به كتابهاي مرجع انتقاد كرد و گفت:براي تحقيق و چاپ كتاب مرجع در حوزه نمايشنامه نويسي بايد گروه هاي تحقيقاتي تشكيل شود و با تقسيم كار، مرحله به مرحله پيش رفت.
محمود استاد محمد نمايشنامه نويس و كارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،گفت: دستگاه فرهنگي ما به خصوص بخشي كه در وزارت ارشاد براي تئاتر سياستگذاري ميكند هنوز نمايشنامهنويسي را به عنوان پديده ضروري براي جامعه ندانسته است.
نويسنده«شب 21»ادامه داد:بايد براي نمايشنامهنويسي بودجه جداگانه در نظر گرفت در حالي كه براي نمايشنامهنويسي سرمايهگذاري معنوي هم نميشود.
استاد محمد اضافه كرد: حتي قدر و ارزش كساني كه خودشان به شكل شخصي در تئاتر تحقيق و كتاب چاپ مي كنند و توقع مالي هم ندارند دانسته نمي شود.
وي با عنوان اين مطلب كه نمايشنامه نويسي با قصه نويسي،رمان نويسي و شعر متفاوت است،گفت:نمايشنامه نويس بايد آدم خلق كند و نوزادي را كه در مغز زايمان مي كند مرحله به مرحله وارد زندگي كند.
نويسنده «دقيانوس» گفت:بايد از نمايشنامه نويسان جوان حمايت كرد و براي آنها فرصت به وجود آورد تا استعدادهاي نمايشنامه نويسي شناخته شوند.
استاد محمد با اشاره به اينكه نمايشنامه نويسي هنر خلاقه است كه تبديل به فن مي شود و به نمايشنامه نويسي بايد به عنوان يك پديده خلاقه نگاه كرد،گفت: وقتي به فهرست كتابها در دهه 40 و 50 نگاه مي كنيم به كتاب هاي متعددي برخورد مي كرديم كه مضمون آن اين موارد بود؛هنر چيست، هنرمند كيست، وظيفه و رسالت هنر چيست؟ ولي به تاليفات اخير كه نگاه مي كنيم متوجه مي شويم هنر گيج و گنگ شده و براي هنر تعريفي وجود ندارد.
وي در پايان يادآور شد: براي تحقيق و چاپ كتاب مرجع در حوزه نمايشنامه نويسي بايد گروه هاي تحقيقاتي تشكيل شود و با تقسيم كار، مرحله به مرحله پيش رفت.