محمود استاد محمد

 

  گروه هاي تحقيقاتي براي چاپ كتاب هاي مرجع تئاتر تشكيل شوند

 

محمود استاد محمد نمايشنامه نويسي را مساله حياتي در تئاتر دانست و از بي‌توجهي به كتاب‌هاي مرجع انتقاد كرد و گفت:براي تحقيق و چاپ كتاب مرجع در حوزه نمايشنامه نويسي بايد گروه هاي تحقيقاتي تشكيل شود و با تقسيم كار، مرحله به مرحله پيش رفت.

محمود استاد محمد نمايشنامه نويس و كارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،گفت: دستگاه فرهنگي ما به خصوص بخشي كه در وزارت ارشاد براي تئاتر سياست‌گذاري مي‌كند هنوز نمايشنامه‌نويسي را به عنوان پديده ضروري براي جامعه ندانسته است.

 

نويسنده«شب 21»ادامه داد:بايد براي نمايشنامه‌نويسي بودجه جداگانه در نظر گرفت در حالي كه براي نمايشنامه‌نويسي سرمايه‌گذاري معنوي هم نمي‌شود.

 

استاد محمد اضافه كرد: حتي قدر و ارزش كساني كه خودشان به شكل شخصي در تئاتر تحقيق و كتاب چاپ مي كنند و توقع مالي هم ندارند دانسته نمي شود.

 

وي با عنوان اين مطلب كه نمايشنامه نويسي با قصه نويسي،رمان نويسي و شعر متفاوت است،گفت:نمايشنامه نويس بايد آدم خلق كند و نوزادي را كه در مغز زايمان مي كند مرحله به مرحله وارد زندگي كند.

 

نويسنده «دقيانوس» گفت:بايد از نمايشنامه نويسان جوان حمايت كرد و براي آنها فرصت به وجود آورد تا استعدادهاي نمايشنامه نويسي شناخته شوند.

 

استاد محمد با اشاره به اينكه نمايشنامه نويسي هنر خلاقه است كه تبديل به فن مي شود و به نمايشنامه نويسي بايد به عنوان يك پديده خلاقه نگاه كرد،گفت: وقتي به فهرست كتاب‌ها در دهه 40 و 50 نگاه مي كنيم به كتاب هاي متعددي برخورد مي كرديم كه مضمون آن اين موارد بود؛هنر چيست، هنرمند كيست، وظيفه و رسالت هنر چيست؟ ولي به تاليفات اخير كه نگاه مي كنيم متوجه مي شويم هنر گيج و گنگ شده و براي هنر تعريفي وجود ندارد.

 

وي در پايان يادآور شد: براي تحقيق و چاپ كتاب مرجع در حوزه نمايشنامه نويسي بايد گروه هاي تحقيقاتي تشكيل شود و با تقسيم كار، مرحله به مرحله پيش رفت.