برای تمرین تقویت حافظه و فن بیان به صورت همزمان، بهترین روش حفظ و خواندن اشعار مولانا است که از وزن و آهنگ خاصی بروخورد ار است که در عین لطافت و فهم آسان، باعث بالا رفتن قدرت بیان شما میشود

برای مثال:

مولانا....

 

باران که شدى مپرس ، اين خانه کيست

سقف حرم و مسجد و ميخانه يکيست

باران که شدى، پياله ها را نشمار

جام و قدح و کاسه و پيمانه يکيست

باران ! تو که از پيش خدا مى آیی

توضيح بده عاقل و فرزانه يکيست...

بر درگه او چونکه بيفتند به خاک

شير و شتر و پلنگ و پروانه يکيست

با سوره ى دل ، اگر خدارا خواندى

حمد و فلق و نعره ى مستانه يکيست

اين بى خردان،خويش ، خدا مى دانند

اينجا سند و قصه و افسانه يکيست

از قدرت حق ، هرچه گرفتند به کار

در خلقت حق، رستم و موریانه يکيست

گر درک کنى خودت خدا را بينى

درکش نکنى، کعبه و بتخانه يکيست

-*--*----*----*----*----*----*----*----

 

 

 

 

 

برای تمرین شعر فوق را در کوتاهترین زمان حفظ کنید و برای دوستان یا اعضای خانواده اجرا کنید

ویا دکلمه شهرهای چون این

 

اگر کسی آمد و به شاخ و برگ باورهایت تبر زد، نترس...!

چون دستش به ریشه ات نمی رسد.

از همان جا که قطع شدی؛

جوانه بزن…

رشد کن…

بزرگ شو

=**==*====*====*====*====*========*=

تمرین بدن، در 5 دقیقه،  دقایق بیدار شدن در آغار صبح و کارهایی که در حالت خواب آلودگی انجام میدهید ( از لحظه رخت خواب تا لباس پوشیدن و از خانه بیرون رفتن) را بدون کلام انجام دهید و یادداشت کنید

=***===*====*====*====*====*====*====*=*

تمرین بازیگری دیالوگ و بدن بصورت همزمان:

یکی از معضلات بازیگران مبتدی تبدیل بیان بدن از حالت ناخودآگاه به خودآگاه است،

هارمونی بین خلاقیت فکری و انتقال آن به بیان و بدن بازیگر با تکرار و تمرین میسر میشود،

خب حالا چیکار کنیم که بتونیم روی صحنه نمایش یا در نمای مدیوم یا لانگ شات دوربین مطابق میزانسن کارگردان بهترین اکت را داشته باشیم؟

***=***=*====*====*===*===*====*====*===*==

تمرین 1: موقع صرف صبحانه، ناهار، عصرانه و شام، شروع به دیالوگ گویی کنید، با رعایت نکات ذیل:

حرکت بعد بیان

بیان بعد حرکت

تاکید میکنم در تمام موارد ذو قانون فوق برای بازیگر حرفه ای لازم الاجراست، مگر در موارد خاص مطابق نظر کارگردان

=*=*===*==*=======*==*====*

بار دیگر تاکید میکنم،

حرکت - ایست- بیان

بیان-ایست- حرکت

 

رعایت قوانین ریتم، مونوتوم و هارمونی حرکات بازیگر حائز اهمیت است

===============*==*==*==*==*==*=*==*==*==*=

آیا بداهه گویی ذاتیست یا اکتسابی؟

بسیاری از بازیگران و نابازیگرها، تصور میکنن با گویش جملات پشت سرهم و به اصطلاح حاضر جوابی بداهه گوی قابلی هستند، خیلی از دوستان در برخورد با بنده یا بقیه میگویند به ما هر نقشی بدن همون لحظه در میاریم، !!!

باید بگویم که بداهه گویی زمانی معنا و مفهوم دارد که دارای هارمونی و در قالب داستان قرار بگیرد، به عبارتی اگر بازیگر زیبایی شناسی، نت های نمایش و رگ داستان را بدرستی آنالیز و شناسایی کند و با تمرین و تکرار به درجه ای از مهارت برسد میتواند از تکنیک بداهه گویی بهره ببرد.

حال چگونه این تکنیک را تقویت. کنیم؟

=*====*===*===*=======/====/====/===/=====================*===*==*==*

اتوود هایی که قبلا تمرین کرده اید و آماده دارید را با فضای زندگی خود تلفیق کنید،  بطوری که اتفاقات زندگی خودتان با اتفاقات متن نمایشی شما تداخل پیدا کند،  حال همزمان که بر دیالوگهای نمایشنامه مقید هستید عز تخیل و ذهن خلاق استفاده کنید و به داستان شاخ و برگ بدهید

توجه کنید که از داستان دور نشوید و انتهای داستان را همانگونه که بود به پایان ببرید،

بداهه یک گریز خلاقانه است که متناسب با فضای داستان از بازیگر سر میزند اما بلافاصله به داستان بر میگردد و سیر اصلی را طی میکند

=**==*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

در ابتدای فصل جدید آموزش بازیگری بیشتر به تمرینات عملی و نکته های کاربردی اشاره می شود، پس لازمه آن آمادگی هنرجویان عزیز و مطالعه مباحث دوره مقدماتی میباشد، لطفا در طول روز یک ساعت برای تمرینات عملی وقت بگذارید و تمرینات و اتوودهای گفته شده را مرور بفرمایید.

=**==*==*==*==*==*=*=*==*==*==*

مطلب فوق مقدمه ای برای ورود به مبحث بسیار مهمی به اسم طوفان حس می باشد.

=*==*==*===*==*==*====*==*

طوفان حس برآیند درک و طراحی درست نقشه، که به حد اعلای باور پذیری رسیده، آنجایی که عقل و حس به فرمان بازیگر میشوند، مرزی بین مست و زندگی، بازیگر هر آنچه که به نمایش می گذارد حس زیبایی شناسی و درک درست را در بر دارد

=====*==*=*==*==*==*=*=*===*==

طوفان حس تجمع اضداد (ضد ونقیص ها) در عقل و حس بازیگر است که در بیان و بدنش تجلی پیدا می کند.

=**=*==*==*==*===*=*==*

بازی آلپاچینو در بی خوابی، بعدازظهر سگی سگی،

بازی بهروز وثوق در گوزنها

پرویز پرستویی در آژانس شیشه،

گلشیفته در سکانسهایی از میم مثل مادر...

=***==*==*==*==*==*==*==*==*==*=*==*

طوفان حس در واقع از خود بیخود شدن بازیگر در قاعده نقش است، آنجا که هر تاشی که به نقش میزند، مخاطب به وجد آمده و تحسین میکند

خسروشکیبایی در هامون

=**=*====*====*====*====*====*====*====*

آنیما و آنیموس (به انگلیسی: Anima and Animus)، در مکتب روانشناسی تحلیلی کارل گوستاو یونگ به بخش ناهشیار یا خودِ درونیِ راستینِ هر فرد گفته می‌شود که در مقابل نقاب یا نمود برونی شخصیت قرار می‌گیرد. آنیما در ضمیر ناهشیار مرد به صورت یکی شخصیت درونی زنانه جلوه‌گر می‌شود و آنیموس در ضمیر ناهشیار زن به صورت یکی شخصیت درونی مردانه پدیدار می‌شود.

 

یونگ برای نگرش بیرونی شخصیت حالتی را قائل بود که آن را نقاب می‌نامید. و در کنار این نیز معتقد بود همهٔ انسان‌ها نگرش و شخصیتی درونی هم دارند که در جهت دنیای ناهشیار می باشد. یونگ برای توصیف و مشخص گردیدن جنبهٔ ناخودآگاه زنانهٔ شخصیت یک مرد از کلمهٔ آنیما استفاده می‌نمود. در مقابل کلمهٔ آنیموس هم جنبهٔ مردانهٔ شخصیت یک زن را ابراز می‌کند. این گونه جنبه‌های ناخودآگاه شخصیت در نوع رفتارهای زن و مرد اهمیت بسزایی دارد. که این قسمت‌ها مکمل‌هایی برای نقاب هستند. برای نمونه یونگ مثال‌هایی می‌آورد، مانند: ستمکاری که با توجه به روا داشتن ظلم ترس های درونی و کابوس های وحشتناک او را به ستوه آورده‌است، و یا روشنفکری که نشان می‌دهد از لحاظ روانی بسیار احساساتی است

***=***==*=*==*=*==*=*=*==*

آنیما

 

عنصر زنانه یا عنصر مادینه در مَرد که آنرا آنیما می‌نامند معمولا بوسیله مادر شکل می‌گیرد.

 

رایج‌ترین نمود عنصر مادینه، تخیلات شهوانی‌ست و مردان ممکن است تا جایی کشیده شوند که با دیدن فیلم‌های پورنو خود را ارضا کنند. این جنبه ناهنجار و بدوی عنصر مادینه تنها زمانی شکل می‌گیرد که مرد به قدر کافی مناسبات عاطفی خود را پرورش نداده باشد و وضعیت عاطفی او نسبت به زندگی، کودکانه باقی مانده‌باشد.

 

از جنبه‌های مثبت عنصر مادینه می‌تواند به این اشاره کرد که مرد را یاری می‌دهد تا همسر مناسب خود را بیابد. همچنین در زمانی که ذهن منطقی مرد از تشخیص کنش‌های پنهان ناخودآگاه عاجز می‌شود به یاری او می‌آید تا آن‌ها را آشکار کند. نقش حیاتی‌تر دیگر عنصر مادینه (آنیما) این است که به ذهن اجازه می‌دهد تا خود را با ارزش‌های واقعی درونی همساز کرده و راه به ژرف‌ترین بخش‌های وجود برد. عنصر مادینه، نقش میانجی را میان «من» و دنیای درونی فرد (یعنی «خود») برعهده دارد.[۳]

 

عنصر مادینه هنگامی نقش مثبت می‌گیرد که مرد به‌گونه‌ایی جدی به احساسات، خلق‌وخو، خواهش‌ها و نمایه‌هایی که از آن تراوش می‌کند توجه کند و به آن شکل بدهد. مثلا بصورت نوشته‌های ادبی، نقاشی، هنرهای تجسمی، موسیقی و یا رقص. بر مبنای نظر یونگ، انکشاف و پیشرفت عنصر مادینه در وجود مرد، چهار مرحله دارد:[

۴]

=*=*==*==*==*=*=*=*==*==*=*=*==*==*=

عنصر مردانه یا عنصر نَرینه در زن که آنرا آنیموس (Anim‌‌‌us) می‌نامند از پدر فرد تاثیر می‌گیرد.[۶] عنصر مردانه به‌ندرت به شکل تخیلات جنسی نمود پیدا می‌کند و اغلب بصورت اعتقاد نهفته «مقدس» پدیدار می‌شود.

 

افکار ناخودآگاه عنصر مردانه گاهی چنان حالت انفعالی به خود می‌گیرد که ممکن است به فلج شدن احساسات یا احساس ناامنی شدید و احساس پوچی منجر شود.

 

عنصر نرینه در وجود زن، همچون عنصر زنانه چهار مرحله اکتشاف و پیشرفت دارد

=**====*====*====*====*====*====*====*==

حوا: در این مرحله روابطی کاملا غریزی و زیستی دارد.

    هلن: هلن در داستان تروا که گرچه شخصیتی افسانه‌ای و زیبا دارد اما عناصر جنسی همچنان مشخصه اصلی آن است.

    مریم مقدس: مرحله‌ای که در آن عنصر مادینه، عشق (Eros) را تا به مقام پارسایی روح بالا می‌برد.

    سوفیا: مرحله خرد یا سوفیا که حتی از پارسایی و خلوص نیز فراتر می‌رود. انکشاف روانی مرد امروزی به‌ندرت به این مرحله می‌رسد.

 

احترام بیش‌ازحد به عنصر مادینه به منزله تمثیل مذهبی، خطر از دست دادن جنبه‌های فردی را داشته، خطر فرافکنی را بوجود آورده و یا مرد را قربانی تمایلات جنسی خود می‌کند و یا ناگزیر به بند یک زن واقعی می‌کشاند

*=****===*=*===*====*==*=====

قدرت فیزیکی: عنصر مردانه در وجود زن، نخست بصورت نیروی جسمانی ظاهر می‌شود. مثلا در قالب یک ورزشکار.

    روابط عاشقانه یا عمل: در مرحله دوم دارای روحی مبتکر و با قابلیت برنامه‌ریزی می‌شود. و یا مرد رمانتیک.

    استاد یا کشیش: در این مرحله در قالب «گفتار» پدیدار می‌شود؛ همچون استاد یا کشیش.

    اندیشه: در والاترین مرحله با تجسم اندیشه نمودار می‌شود و نقش میانجی تجربه مذهبی را ایفا کرده و به زندگی مفهومی تازه می‌بخشد. عنصر مردانه به زن صلابت روحی می‌دهد، نوعی دلگرمی نادیدنی درونی برای جبران ظرافت ظاهرش. عنصر مردانه در پیشرفته‌ترین شکل خود زن را به تحولات روحی دوران خود پیوند داده حتی سبب می‌شود که بیشتر از مردان، انگاره‌های خلاق را پذیرا باشد و همین یکی از دلایلی بوده که در دوران‌های پیشی در بسیاری از کشورها وظیفه پیشگویی آینده و اراده خداوند به عهده زنان بوده‌است

=**==*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*

مطالب فوق مقدمه ای بر بازی تضاد(Paradox)  و همچنین آن دسته از بازیهایی است که نیاز به جنگهای درونی و باطنی انسانهاست، لطفا به دقت مطالعه بفرمایید.

=*==*=*==*==*==*==*==*==*

بازی تضاد یا پارادوکس: امروزه در سینما و تیاتر جهان بازیهایی که در همان ابتدای کار معرفی کننده شخصیتهای داستان از لحاظ مثبت یا منفی، منسوخ شده و بدلیل ذائقه تماشاگر که میل به رمزگشایی و تعقل در داستان را دارد شخصیتها و تیپهای داستانی ، به طبع با شناسایی این خواسته فیلمسازان و آکادمیهای بزرگ آموزشی تکنیک بازی تضاد را تعریف کردن

=**==*==*==*==*==*===*==*==*==*

بازی تضاد در بازیگر این قابلیت را دارد که شخصیت مثبت و منفی به راحتی قابل تشخصی نبوده و بازیگر در هر لحظه از داستان از زاویه دید هر دو جناح به داستان می نگرد و بر خلاف روند سنتی اینکه منفی همیشه بد و مثبت همیشه خوب است فاصله گرفته و در این تکنیک شما حتی با منطق و دلیل منفی شخصیت داستان پیش میروید و شاید به او حق هم بدهید، حال چگونه یک بازیگر به تکنیک تضاد دست پیدا بکند؟

=**==*===*===*==*===*==*

1-در درجه اول بازیگر باید شخصیت درونگرایی خود را تقویت کند و این کار برای بازیگران برونگرا نیاز به تمرینات بیشتری دارد

2- کنترل احساسات و مهار آنها در اصطلاح بازیگر باید دربازی و اکت خود خساست به خرج دهد

3- به نبردهای نیروهای درونی خود بیتر توجه کند، باید و نبایدهایی که ذهن و احساس بازیگر دارد، انجام داد انجام ندادن، دیدن ندیدن، رفتن نرفتن، خوردن نخوردن و..

=**=====*=*=*=*=*=

تمرن بدن برای بازی تضاد: بسیاری از اوقات پیش امده که برای انجام کاری مثل خرید ، رفتن به جایی مردد میشوید و دائما با خود میگویی انجام بدهم یا ندهم... چند قدمی میروید دوباره پشیمان میشوید این همان جنگ داخلی احسا و عقل شماست، حال تمام اتفاقات مشابه را به صورت خودآگاه در اورده و تمرین کنید، بصورتی که به همان حالت طبیعی ناخودآگاه شما باشد.

**=****==*=*==*=*=*=*==*=*=*=*

برایند تمام رفتار و تمرینات بازیگر در سکانسها و صحنه هایی تجلی پیدا میکند که تماشاگر نمیداند تصمیم و حرکت شما چیست... در اصطلاح به راحتی از پیش حرکت و احساس بازیگر را نمیتوان حدس زد، آیا این شخصیت عاشق شده یا هوس دارد؟!! آیا برای پول آدم میکشد یا جنون دارد؟ آیا مادر فرزندش را دوست دارد یا متنفر است یا خسته شده؟و..

=*=*==*==*==*==*=*==*==*==*==*=